Öppenheten är överlägsen allt!

Ingen har kunnat undgå dagens mörka händelser i Norge och jag har heller ingen anledning att krångla till det i detta inlägg.

Hemskt och avskyvärt! Världens och mina tankar finns nu i Norge och hos det norska folket!

Fegt och sjukt att angripa ett ungdomsläger! Som lägerledare i så många år känner jag med både själ och hjärta hur funktionärerna lär ha det där nu! :/ Är med er i tanken kamrater!

 

Som tidigare folkvald kan jag känna hur det känns nu för de demokratiskt valda ledarna i Norge att försöka lägga band på sina känslor och lyfta blicken i krisens timme. Statsminister Stoltenbergs tal till det norska folket var full av värme, beslutsamhet och medkänsla. Precis så som jag tror att våra vänner i Norge ville höra det. Låt oss ta med värmen och beslutsamheten vidare och bygga morgondagen med det. Medkänslan behövs för att åstadkomma enighet.

 

Som barn uppvuxen i ett land som de senaste 32 åren utsatts för terror och förstörelse vet jag också hur uppgivenheten och misstänksamheten som växer fram känns. Hur ensam och utsatt man känner sig och hur man bygger fiender av de närmsta.

 

Terror av alla slag ska bekämpas och fördömas! Terror och våld hör inte hemma i det öppna samhället och kan således bara bekämpas just med öppenhet och tolerans. Terrorister avskyr öppenhet som synar dem i sömmarna, som ifrågasätter dem och som monterar ner deras vrängda bild av verkligheten. Terrorister hatar öppenhet och som motståndare till det är vi kallade att älska öppenheten, ge den vidd och fördjupa demokratin!

 

I tider av desperation och uppgivenhet reagerar människan ibland väldigt destruktivt och känslomässigt. Allt för många gånger när sådana saker skett har vi människor svarat med hårdare tag, stängda gränser, skärpta kontroller och begränsningar i det offentliga rummet. Då har vi stängt istället för att öppna och det är just där, just i den stängda atmosfären där det inte finns någon frisk luft som våld, terror, misstänksamhet och avsky för andra människor gror.

 

Låt oss därför ta statsminister Stoltenbergs ord som kvitto för att Norge inte tänker sluta sig, att demokratiska krafter är starkare än våldet och att det är de ansvariga som ska sättas på undantag och inte hela samhällsklimatet. Terrorn söker och föder fiender i sin förstörelse. Det bästa medlet vi kan sätta emot är kärlek, öppenhet, tilltro och tillit.

 

Till minne för alla som förlorat livet eller anhöriga/vänner brinner här ljus. Här brinner också ljus som en ledstjärna för och symbol av öppenheten. Solidariteten med det norska folket känner inga gränser och min tilltro till demokratin lika så.

 

Vad hälsan beträffar för den som undrar, är livet sakta på återhämtande, även om rösten inte hänger med än.

Att kunna äta är ett gott tecken och att kunna uppskatta smaken är ännu godare.

Tack bror med damsällskap och även grannen för en lyckad grillning :).

Om regnet håller upp blir det besök på segelbåten imorgon och om några dagar så kanske det kan bli en öl eller två i solen. :)

 

Grannen är förvånande nog vaken så det går fortfarande att prata en massa bra, om man inte föredrar att prata med sig själv, vilket man ju inte gör eller? :P Och roligt är också att hon bloggar, så nu kan jag läsa med och inte bara skriva.

Telefonen har tystnat och mitt ständiga sällskap verkar ha tagit sig en sömnpaus så här mitt i natten. Hon kommer nog igen snart med ett glatt sms, brukar vara så :).

 

Om ni besöker bolaget någon gång och ska köpa rödvin är min rekommendation en Shiraz av den goda kvalitén. På en del vinflaskor står det även på punktskrift och gissa om jag blev glad när jag såg att just Shiraz-flaskan var utmärkt med punktskrift. Hörde till gjorde också att Shiraz stod på punktskrift med de äkta persiska bokstäverna, alltså ännu mer värme till mitt hemlängtande hjärta! Ibland har så små saker så stor betydelse så att en hel kväll byter skepnad.

 

För den som inte vet är Shiraz just den iranska stad som symboliserar vinet, kärleken och de många romanserna.

 

Kärlek, öppenhet och tilltro får också bli avslutet för denna kväll. :)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0