Stress och falsk valfrihet

Den från gårdagen fortfarande ickefärdiga redovisningen behövde verkligen komma in idag så det var bara att gå direkt från sängen till datorn och fortsätta.

Hade inte ens stängt av datorn sedan gårdagen, allt för att spara tid och ha koll på var i texten jag slutade. Inget te, ingen frukost, bara fokus på att

skriva och räkna. Ett par korta pauser blev det när telefonen ringde och när det kom ett sms som jag inte kunde låta bli att svara på, annars inga pauser

heller. 13.40 var det hela klart och jag kunde andas ut. :) Nu kunde livet återgå till det normala igen med te, en försenad frukost och hemmaplock. Men

vips var det dags för nästa möte igen och därefter ytterligare ett. Men då var det iaf okej. trevliga människor i telefonen och mellan varven trevligt

samtal på msn :).  

 

Så var det då äntligen dags, tisdagsfikan som jag skrivit om här tidigare. Och den här gången var jag inte sist in :). Som alltid trevligt, intressant och

givande med fart och skratt! 

 

Sista ärendet på stan innan kvällens hemkomst blev på apoteket för att hämta nya ögondroppar och tabletter. Då visar det sig att tabletterna inte finns

inne och behöver beställas. Jag ber personalen kolla om det finns på några andra apotek var på jag får svaret:

"Vi kan bara se de apotek som tillhör vår egen kedja." Två apotek är då aktuella och på inget av dessa finns mina piller. Jag frågar efter ett fjärde apotek

som jag hittar till men då visar det sig att tjejen i kassan inte kan se det eftersom det tillhör ett annat bolag. Alltså, bara att gå dit när de öppnar

och chansa eller beställa varan. Beställa den tar lång tid och jag behöver tabletterna inom ett dygn.

I det borgliga Sverige där apoteken sålts ut och där världens mest effektiva apotekssystem slagits sönder kallas detta för tillgänglighet och valfrihet.

Vilken tillgänglighet när man inte kan se andras lager? Och vilken valfrihet när jag om jag inte beställer blir hänvisad till chansning och ovishet?

Något måste vara fel är min slutsats. Och dyrt är det också, så konkurrensutsättningen har inte hjälpt för priserna heller.  

Nu tvingas jag gå till mitt gamla barndomsapotek och chansa. Något krångligt måste jag säga och vad händer om inte heller de har? Trevligt att träffa personalen där iaf men en klen tröst eftersom jag behöver tabletterna snarast.

 

Jag vill ha mina tabletter och inte den av ideologiska skäl påtvingade valfriheten, där jag inte får välja utan storbolagen får välja mig.  

Omvalet den 15 närmar sig och nu handlar det bl.a om ifall vi ska sälja sjukhusen precis som högerregeringen gjort med apoteken eller får behålla dem. Din röst har en

stor betydelse så använd den! :) 

Rösta för jämlikhet och rättvisa där det finns möjlighet till bra vård på alla våra sjukhus och inte bara där det gynnar bolagsmännen.


Kommentarer
Postat av: Louise Andersson

Det är bra och tenkvärda ord. :)

2011-05-11 @ 11:12:09
URL: http://louisesensammatankar.blogspot.com
Postat av: ronja

Det som händer nu är verkligen helt sjukt..

2011-05-13 @ 19:19:35
URL: http://musikfreakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0