Dagen efter - med skojakt och hemlängtan

Nu har det gått några dagar sedan jag skrev jag vet, förbättring fordras :). Jag ska försöka bättra mig.  

Idag är det dagen efter, och då menar jag VM-finalen i Hockey och omvalet i Västra Götaland så tro nu inget annat. :)

 

Vad gäller det förstnämnda så är silver verkligen inte dåligt och Trekronor har all anledning att vara stolta. I en match finns det alltid förlorare och

vinnare och nu var det tydligen Finlands tur att vinna och jag kan faktiskt unna dem det. De spelade verkligen bra. Vinsten ska vara ett mål och inte ett

självändamål, då förlorar det nämligen sitt syfte och leder till en trist utveckling.  

 

Jag har hunnit sova på resultatet från omvalet och visst känner jag en viss glädje över att vi i det rödgröna laget lyckades bli största block. Det tyder

på att det vi står för har stöd hos befolkningen och att det vi vill är till många delar rätt saker. Ett katastrofalt och historiskt lågt valdeltagande

känns trist och ger oss en klar signal om att det inte får bli fel i röstsammanräkningar, och när man också denna gång hör att det blivit fel blir man

verkligen oroad. Något måste göras och det snarast!

 

När Konstutitionsutskot

tets ordförande Peter Eriksson lyfter frågan om att se över vallagen och införa ett säkrare röstesystem blir jag hoppfull. Äntligen

kanske också vi med synnedsättning får rösta på jämlika villkor om man nu ser över vallagen. Ett tillgängligt röstesystem är väl inte för mycket begärt

i Sverige 2011, eller? 

 

Vi i rödgröna laget ska fira framgången men komma ihåg att vi inte fick egen majoritet. Detta måste vi vara ödmjuka inför. Vi är bra men inte tillräckligt

bra än för att få grönt ljus tolkar jag väljarnas dom som. Alltså har vi en läxa att göra också fram till valet 2014.

Tråkigt med fortsatt oklarhet kring hur regionen ska styras och nu tar förhandlingar vid vet jag. Önskar alla rödgröna vänner lycka till och hoppas verkligen

på att MP inte sviker i sista sekund! 

 

Jag är samtidigt förundrad, besviken och sorgsen. När SD får nästan 6% och nio mandat blir man inget annat än ledsen. Missnöje, proteströster och annorlunda

brukar det här förklaras med och till stor del stämmer det också. Men visst beror det också på något annat och mer farligt! Människor som känner hopplöshet

och ängslan blir lätt mottagliga för enkla lösningar på svåra frågeställningar. En människa som känner sig nedslagen av omgivningen och ser sig som misslyckad

söker sig till en förklaring och är den då enkel blir den också en sanning. Om man dessutom inte är insatt och inte har en känsla för samhällsfrågor hamnar

man lätt i en destruktiv spiral av negativa tankar. ett hårdnande samhällsklimat, hopplöshet som många känner och brist på folkbildning är således anledningar

som måste läggas till för att förklara SD:s valframgångar.

Lösningen är då att folkbilda, utjämna klyftorna och ge människor framtidstro! Och just därför har vi inte tid att passivt sörja utan behöver organisera

oss!

 

Att SD är tungan på vågen i vår region nu är ett faktum och jag sätter mitt hopp till att partiföreträdarna räknar ut dem från början nu när förhandlingar

börjar. Blir väldigt orolig över att Jonny Magnusson (gruppledare M) på valkvällen "inte ville stänga några dörrar". Hoppas att statsministern tar honom i örat och ställer

honom i skamvrån en stund! 

 

Att ha små fötter är bra, iaf om jag får säga det. Men att köpa skor till dessa små fötter är lättare sagt än gjort... Herrskor börjar på 40 och då stor

40, och vad ska då jag göra som råkar ha liten 39? Efter att ha gått igenom fem skoaffärer fick jag ge upp också för den här dagen, och det var inte första

dagen den här våren... Jakten lär fortsätta imorgon med nya butiker. Envisheten är min bästa vän i sådana lägen och jag ska minsann hitta två par skor.

Både seglarskor till säsongen och vanliga skor anpassade till regniga sommardagar i Göteborg. :)

Men jag måste bara få säga det, vad fula de sk trend- och modeskorna är i år. Dålig kvalitet, för skrikiga, föga funktionella och lite sådär lagom äckligt

plastiga. Skärpning, för sån skit vill folk väl inte ha eller?  

 

Zooaffären nästa och här köptes lite växter och en snigel till att äta alger i akvariet. Med mina monster till fiskar är jag lite tveksam ifall dessa får

överleva, men ett försök är ju det värt. :) 

 

Idag har jag känt en otrolig "hemlängtan". Vissa dagar är sådana och sen går det över men idag var det riktigt mycket. Vill till min barndomsstrand i Ramsar

vid Kaspiska havet, till den lokala bagerikön i Teheran, till vinets fäste Shiraz, till kakornas Esfahan och till festernas ö Kish mitt i Persiska viken.

Inget av det är tyvärr möjligt just nu så det gäller att stilla längtan på ett annat vis. Tur då att det finns en affär där jag kan köpa iransk gotta och

"längta av mig" lite. Så det blev handlat där och nu finns både "sockerbröd" och "honungsmjölk" här, således är frukosten räddad. Må mullornas regim falla

snart! En protestvåg inom oljeindustrin är under uppseglande och om det blommar ut är islamisternas dagar räknade i Teheran. :) 

 

Medan jag avverkade två telefonmöten fick jag hjälp av lillebror och hans tjej att göra ett vattenbyte i akvariet så att snigeln och de nyköpta växterna

kunde få sin plats. Tackar ödmjukast! :) 

 

Det ska mycket lite till för att man ska känna glädje och lust med saker och ting ibland. Ett MSN-meddelande eller ett sms exempelvis och lycklig är jag

som även den här dagen fått rikligt mycket av den här varan. :) Avsändaren är självklart viktig, så det duger inte med reklambolagen :).


Kommentarer
Postat av: Dosse

Din längtan lär inte försvinna, men jag kommer gärna och delar några av de underbart goda kakorna - I väntan på den stora förändringen i Iran och för det iranska folket.

Kram

2011-05-19 @ 20:23:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0